باشگاه نانو | اخبار | کار آزمایشگاهی، کارگاه مقاله‌نویسی و شبیه‌سازی برنامه سومین روز دوره عملی المپیاد
EN ورود به کارتابل افراد ثبت نام افراد ورود نهادهای ترویجی
مشروح خبر تاریخ خبر : 1397/06/13 - تعداد بازدید : 156
کار آزمایشگاهی، کارگاه مقاله‌نویسی و شبیه‌سازی برنامه سومین روز دوره عملی المپیاد 30 برگزیده کشوری نهمین دوره المپیاد دانش‌آموزی نانو، در سومین روز برگزاری اردوی عملی در سه بخش کار آزمایشگاهی، کارگاه مقاله‌نویسی و کلاس شبیه‌سازی شرکت کردند.
5 امتیاز از 3 رای

 

برگزیدگان با انرژی و انگیزه بالا، کار آزمایشگاهی را ساعت 8 صبح شروع کردند و مشغول آماده‌سازی نمونه‌ها شدند. هر گروه یک دستگاه هیتر استیرر دارد. از آنجایی که فرآیند آماده‌سازی نمونه‌ها در دماهای مختلفی صورت می‌گیرد، تیم‌ها با یکدیگر همکاری کردند و برای افزایش سرعت آماده‌سازی نمونه‌هایشان، هر دو یا چند گروه هیترهایشان را در دماهای مختلفی گذاشتند و نمونه‌هایشان را روی هیترهای یکدیگر قرار دادند. این کار نمونه‌ای از تجربه همکاری و همدلی برگزیدگان در کنار رقابت برای کسب مدال‌های این دوره بود.

 

در خلال کار آزمایشگاهی دانش‌آموزان، دکتر احمدوند، دبیر کارگروه ترویج ستاد توسعه فناوری نانو، به همراه مهندس خادم، مدیر بخش ترویج دانش‌آموزی ستاد، بازدیدی از روند برگزاری دوره داشتند و در جریان این بازدید، ضمن صحبت با برگزیدگان و اساتید، به سوالات دانش‌آموزان پاسخ دادند و صحبت دانش‌آموزان را درباره المپیاد امسال و مشکلاتی که در استان‌های خودشان در رابطه با آموزش فناوری نانو دارند، شنیدند.

 

قبل از ناهار، نمونه‌ها از هرکدام از گروه‌ها برای قرار گرفتن در کوره‌ها جمع‌آوری شد. با قرارگیری نمونه‌ها در کوره، ناخالصی‌های موجود در آنها از بین می‌رود.

 

پس از خوردن ناهار و اقامه نماز، ساعت 15:00 کارگاه "مقاله‌خوانی و مقاله‌نویسی" توسط مهندس محمد فرهادپور، از اعضای فعال کانون برگزیدگان باشگاه نانو، برگزیده دوره 4 و 5 المپیاد دانش‌آموزی نانو و دارنده مدال‌های طلا و نقره، برگزار شد. در این کارگاه مباحثی به آنها آموزش داده شد که در ادامه به سرفصل‌های آن اشاره می‌شود:

·         روش جستجوی مقاله: استفاده از سایت‌های Science direct و Google scholar

·         روش خواندن سریع مقاله

·         فرمت مقاله استاندارد

·         کار با برنامه Mendeley: خواندن مقالات، دسته‌بندی و ارجاع‌دهی آنها با استفاده از این برنامه

·         معرفی وب‌سایت Research Gate

·         نکات ویرایشی و نگارشی: نکات ویرایشی و نگارشی‌ای که حتما لازم است در نگارش مقالات به آنها توجه شود.

 

مهندس فرهادپور در نهایت درمورد ریزه‌کاری‌های مقاله‌نویسی صحبت کرده و نکاتی را گوشزد نمود.

 

پس از پذیرایی، از هر گروه یک نفر به عنوان نماینده به آزمایشگاه مراجعه کردند تا سری به نمونه‌هایشان بزنند. بعد از سرزدن به نمونه‌ها، تعدادی از نمونه‌ها همچنان روی هیتراستیررها باقی ماندند تا فرآیند آماده‌سازی نمونه‌ها ادامه پیدا کند. فردا صبح گروه‌ها به نمونه‌ها سر خواهند زد.

 

در ادامه، کلاس شبیه‌سازی در ساعت 18:00 توسط مهندس حمره برگزار شد که در آن شرکت‌کنندگان در قالب گروه‌هایی که تشکیل شده بود، کار خود را شروع کردند و یک شبیه‌سازی اولیه در حضور استاد در کلاس انجام دادند.

 

پس از آموزش برای کدنویسی در Siesta، به برگزیدگان وقت داده شد تا خودشان یک شبیه‌سازی انجام دهند و با حضور استاد، مشکلاتشان رفع شود. بعد از رفع اشکال دانش‌آموزان و انجام شبیه‌سازی توسط همه آنها، تکلیفی به آنها داده شد که برای کلاس فردا باید آن‌را انجام دهند. این تکیلف به این صورت است که ترکیبی متشکل از اتم‌های کربن و نیتروژن (C6H8) دارند و باید یک اتم آن را با اتمی از خارج جابجا کنند و بهترین مکان را برای قرارگیری اتم جدید در ساختار پیدا کنند (پایدارترین حالت).

 

بعد از اتمام کلاس شبیه‌سازی و صرف شام، برگزیدگان تا آخر شب به انجام تکلیف شبیه‌سازی پرداختند. بدلیل سخت بودن تکلیف، گروه‌ها با همکاری یکدیگر به انجام شبیه‌سازی پرداختند.

 

مرحله سوم نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو تا 19 شهریورماه در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران ادامه دارد و مراسم اختتامیه آن 20 شهریور با معرفی برترین‌های این دوره برگزار خواهد شد.

 

گزارش روز دوم این اردو را از اینجا بخوانید. 

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نوع نظر
نـــام
ایمیل
نظر شما
کارکترهایی که در تصویر می بینید را وارد نمایید. (حساس به حروف کوچک و بزرگ)